Online-mainonta
Mikä ihmeen online-mainonta?
Online-mainonta on kaikessa yksinkertaisuudessaan verkossa mainostamista sekä verkkoa hyödyntävää markkinointia. Se tarkoittaa tuotteiden ja palvelujen myymistä internetissä. Online-markkinoinnista käytetään myös nimityksiä verkkomainonta tai digitaalinen markkinointi. Sovellutuksia on monia erilaisia. Online-markkinointi voi tarkoittaa www-sivustoja eli verkkosivustoja, mobiilisovelluksia, somea, hakukonemarkkinointia tai esimerkiksi bannerimainontaa. Yksi mainosmuodoista on lisäksi sähköinen suorapostitus eli esimerkiksi uutiskirje. Online-markkinointi yhdistetään joskus liiankin helposti pelkästään Googlen hakusanamainontaan, vaikka todellisuudessa kyse on paljon, paljon laajemmasta kokonaisuudesta. Yksi suosiotaan tasaisesti kasvattava online-mainonnan osa-alue on niin sanottu sisältömarkkinointi, joka keskittyy yleensä lähinnä sosiaaliseen mediaan.
Online-mainonnan kanavat
Suomessa online-mainontaa toteutetaan pääosin kolmessa kanavassa, vaikka kyseessä on paljon laajempi kokonaisuus. Tässä artikkelissa kerromme lisää näistä kolmesta pääkanavasta, joita ovat hakukonemainonta, Facebook ja bannerimainonta.
Hakukonemainonta
Hakukonemainonta eli hakusanamainonta on yksi tehokkaimmista tavoista mainostaa kuluttajalla kaikissa ostoprosessin vaiheissa. Se soveltuu hyvin niin tuotteiden kuin palvelujenkin mainostamiseen. Suomessa käytetyin hakukonemainonnan väline on Google, mutta sen lisäksi käytössä on muitakin alustoja, kuten Yahoo ja Bing.
Hakukonemainonnan suosio selittyy suureksi osaksi sen tehokkuudella. Markkinointi on helppoa kohdistaa halutulle kohderyhmälle, ja se tavoittaa pienellä vaivalla juuri oikeat ihmiset oikeassa vaiheessa ostoprosessia. Mainostaja voi määrittää hyvinkin tarkasti kuka mainoksen näkee, millaisilla hakusanoilla mainos näytetään ja millaisissa yhteyksissä se näytetään. Tämä karsii turhia näyttöjä ja mainonta saadaan kohdennettua tehokkaasti. Kokonaisuutena hakukonemainontaa voidaan pitää hyvin kustannustehokkaana mainonnan muotona.
Facebook-mainonta
Sosiaalisen median kanavista suosituin Suomessa on ylivoimaisesti Facebook. Siellä mainostaminen on myös kustannustehokasta, tuottoisaa ja ennen kaikkea helposti kohdennettavaa ja mitattavaa. Facebook kerää käyttäjistään (heidän luvallaan) erilaisia tietoja, joiden perusteella mainoksia voidaan kohdentaa hyvinkin tarkasti. Pidätkö koirista? Tässä sinulle läheisen lemmikkieläinkaupan mainos! Pidätkö leipomisesta? Tässä viimeisin resepti suositulta julkkisleipurilta! Facebookissa mainostaminen on mahdollista myös muita tietoja, kuten Googlelle luovuttamaasi hakukonedataa, käyttäen.
Bannerimainonta
Bannerimainonta eli display-mainonta on takuulla tuttua jokaiselle verkon käyttäjälle. Ne ovat eri sivustoille upotettuja mainoksia. Internetin alkuaikoina suosittuja olivat erilaiset pop-up-mainokset, mutta nykyään niistä on onneksi luovuttu. Bannerimainoksista maksetaan joko näyttöjen tai klikkien perusteella.