Google-mainonta

Google-mainonnalla tarkoitetaan Googlen hakusivustolla tai Googlen yhteistyökumppanien verkostossa tapahtuvaa mainontaa. Se voi olla hakusanamainontaa tai monenlaista display-mainontaa.

Hakusanamainonta

Hakusanamainonta, josta käytetään myös nimeä hakutulosmainonta, tarkoittaa Googlen hakutulossivulla näkyvää mainontaa. Nämä mainokset kohdistetaan käyttäjälle hänen käyttämiensä hakusanojen perusteella, kun käyttäjä etsii tietoa tuotteesta tai palvelusta. Esimerkiksi jos käyttäjää tekee haun hakusanoilla ”polkupyörän myynti helsinki”, hänelle näytetään todennäköisemmin Helsingin alueella toimivien polkupyöräliikkeiden mainoksia tai vastaavasti esimerkiksi erilaisia kirpputorisivustoja, joilla pyörän voi myydä itse.

Miten Google-mainonta toimii

Google-mainonnassa alkuun pääseminen on erittäin helppoa. Mieti, millä hakusanoilla tavoitat parhaiten potentiaaliset asiakkaasi. Millä sanoilla he etsivät palveluitasi Googlesta? Hakusanojen määrittelemisen avuksi Googlella on tarjota erilaisia avainsanatyökaluja, joilla oikeiden ja osuvien hakusanojen löytäminen on helpompaa.

Hakusanojen määrittämisen jälkeen on kirjoitettava varsinaiset mainokset. Mainosten on kuvattava hyvin myymääsi tuotetta, ja lisäksi niiden pitää olla mahdollisimman osuvia sen sivun kanssa, jonne yrität ohjata liikennettä. Näiden ehtojen mukaan määräytyvät muun muassa Googlen antamat osuvuuspisteet. Osuvuuspisteillä on merkitystä, kun Google sijoittaa mainoksesi hakusivuilleen. Mitä paremmat osuvuuspisteet, sitä ylempänä tuloksissa mainoksesi näkyy. Ja näin ollen mainoksesi näkyy mahdollisimman nopeasti mahdollisimman monelle käyttäjälle.

Mainostekstin pitää olla osuva lisäksi myös toimintaan ohjaava. Mieti minkälainen teksti innostaisi ja houkuttelisi sinua klikkaamaan. Älä käytä harhaanjohtavaa mainontaa – Google ”rankaisee” siitä osuvuuspisteiden laskemisella. Yritä saada mainostekstiin mukaan jokin kehottava, imperatiivimuotoinen verbi, kuten ”katso”, ”lue” tai ”tutustu.” Googlella on lisäksi joitakin sääntöjä siitä, mitä merkkejä tekstissä saa käyttää. Esimerkiksi tietyt erikoismerkit ovat kiellettyjä. Luo kampanjaasi muutama erilainen mainos erilaisilla teksteillä – mainoksia on helppo muuttaa kampanjan kuluessa sen mukaan mikä toimii ja mikä ei.

Miksi Google-mainonta on niin suosittua?

Googlen hakusanamainonta on suosittua, koska se tavoittaa potentiaaliset asiakkaat verrattain pienellä rahalla silloin, kun he ovat jo valmiiksi kiinnostuneita tuotteestasi tai palvelustasi. He ovat jo etsimässä sinua – sinun pitää vain näkyä heille. Jos myyt polkupyöriä Helsingissä ja kuluttaja etsii itselleen uutta polkupyörää, on tärkeää, että sinä nouset esille hänen hakutuloksissaan.

Muita syitä Google-mainonnan suosioon ovat sen tehokkuus, mitattavuus ja kustannustehokkuus.