Online-mainonta

Mietitkö, mitä tarkoittaa online-mainonta? Olet tullut oikeaan paikkaan. Online-mainonta on sama asia kuin verkkomainonta tai online-markkinointi. Se tarkoittaa kaikkea tuotteiden ja palveluiden mainostamista verkkoa hyödyntäen. Verkkomainonnalla voidaan tarkemmin tarkoittaa mitä tahansa digitaalista markkinointia, kuten sovelluksia ja niissä mainostamista, pelejä ja peleissä mainostamista, verkkosivustoja, hakusanamainontaa, blogeja, somea, bannereita ja displayta, uutiskirjeitä ja sähköisiä suoramarkkinointikirjeitä ja paljon, paljon muuta. Online-mainonta on siis paljon muutakin kuin Google Adwords -hakukonemarkkinointia. Erityisen suosittua on viime vuosina pinnalle noussut sisältömarkkinointi, jota tehdään paljon sosiaalisessa mediassa.

Mitä online-mainonnan kanavia on olemassa?

Online-mainontaa voi tehdä lukuisissa kanavissa. Suosituimpia ovat kuitenkin nämä kaksi: Facebook ja hakukonemarkkinointi. Alta voit lukea tarkemmin, mitä mainostaminen kussakin kanavassa tarkoittaa.

Mitä on hakukonemainonta

Hakukone- eli hakusanamainonta tarkoittaa esimerkiksi Googlessa näkyviä mainoksia, kun etsit jotakin tuotetta tai palvelua. Mainokset on kohdistettu siis nimenomaan vastaamaan tekemiäsi hakuja. Jos etsit tietoa esimerkiksi Tukholman hotellitarjonnasta, saat todennäköisesti nähtäväksesi mainoksia hotellimajoitusta Tukholmassa tarjoavilta yrityksiltä. Google on nimenomaan suosituin kanava hakukonemainontaan, mutta muitakin vaihtoehtoja on.

Hakukonemarkkinointi on äärimmäisen tehokasta. Kaikki toimenpiteet voidaan kohdentaa hyvin tarkasti käyttäjän kiinnostuksen kohteiden, sijainnin, kieliasetusten sekä sen tärkeimmän – hakusanan –¬ perusteella. Turhia näyttökertoja voidaan siis karsia, ja mainoksen näkevät vain ne, jotka ovat todennäköisempiä klikkaamaan mainosta ja tarttumaan tarjoukseen. Hakusanamarkkinointi on siis erittäin kustannustehokas mainonnan muoto.

Mitä on Facebook-mainonta

Facebook-mainonta on Suomessa suosituin sosiaalisen median kanava, mutta mainontaa voidaan toki tehdä muissakin some-kanavissa, kuten esimerkiksi Twitterissä. Rekisteröityessään Facebookiin käyttäjä antaa Facebookille luvan luovuttaa tietojaan mainostajien käyttöön. Mainostaja käyttää näitä tietoja kohdentaessaan mainoksiaan.

Facebookissa mainonta voidaan rajata näkymään esimerkiksi tietylle maantieteellisessä alueelle tai tiettyyn kellonaikaan. Mainos voidaan kohdentaa vain naisille tai miehille, tietyille ikäluokille. Tämän lisäksi mainos voidaan kohdentaa käyttäjän kiinnostusten mukaan. Näet erilaisia mainoksia Facebook-käyttäytymisesi mukaan, pidät sitten rakentamisesta, kokkaamisesta tai vaikka käsitöistä. Facebook kerää tarkasti tietoja mainonnan toimivuudesta, joten mainoskampanjoita on helppo optimoida.

Yksi Facebook-mainonnan eduista on sen edullisuus. Esimerkiksi pienyrittäjä pääsee alkuun jo melko pienellä kuukausittaisella summalla. Lisäksi mainostilin perustaminen on helppoa ja sen käytön oppii nopeasti.